Khamis, 24 April 2014

Apakah tulang sulbi ?

Ramai yg tertanya tanya apakah tulang sulbi ? Disini ada sedikit pengetahuan tentang tulang sulbi . Bismillah

Tulang sulbi ini terletak pada bahagian terbawah dari tulang belakang. Oleh sebab itu ia juga dikenali sebagai tulang ekor.Tulang sulbi adalah tulang yang pertama sekali bagi manusia yang diciptakan diciptakan oleh Allah ketika proses penciptaan datuk moyang manusia yang sulung iaitu nabi Adam a.s.

Pada hari kiamat kelak, semua makhluk akan dimatikan termasuklah malaikat dan ketikan itu hanya Allah sahajalah yang maha hidup. Sewaktu hari kebangkitan nanti, Allah akan membangunkan semua manusia dari nabi Adam sehinggalah manusia terakhir yang lahir sebelum kiamat dengan dari asalnya melalui tulang sulbi masing-masing. Hebatnya lagi tulang sulbi ini tak akan hancur dimakan tanah dan termasuk dalam salah satu benda yang tidak akan musnah dengan izin Allah.

Tulang sulbi banyak disebutkan dalam hadis. Antaranya,

Dari Abu Hurairah Nabi SAW bersabda,
Sesungguhnya bahagian tubuh manusia akan rosak, kecuali “tulang sulbi”, dari tulang ini pertama kali manusia diciptakan, dan dari tulang ini manusia dibangunkan dari kematian di hari akhir
(HR. Bukhari, Nasa’i, Abu Dawud, Ibnu Majah)

Dan

Dari Abu Hurairah Nabi SAW bersabda,
 Ada satu tulang yang tidak akan dimakan tanah. Mereka bertanya,”tulang apa ya Rasulullah?” Nabi menjawab” Tulang Sulbi”.
(HR. Bukhari, Nasa’i, Abu Daud, Ibnu Majah)


Fakta Sains

Fakta sains telah membuktikan bahawa hadis ini adalah benar berkaitan tulang sulbi.

Pada bulan Ramadhan 1423 bersamaan 2002 masihi di Yaman, seorang doktor yang terkenal iaitu Dr. Othman Al-Djilani dan syaikh Abdul Majid telah melakukan sebuah eksperimen terhadap tulang sulbi.
Mereka berdua memanggang tulang punggung berikut juga dengan tulang sulbi dengan gas selama 10 minit hingga sampai benar-benar terbakar (tulang-tulang berubah menjadi merah kemudian menghitam).

Kemudian mereka berdua meletakkan potongan-potongan yang telah terbakar itu pada kotak steril. Kemudian kotak steril itu mereka bawa ke makmal analisa terkenal di Sanaa, Yaman.

Nama makmal itu adalah Al Olaki Laboratory. Dr. Al Olaki merupakan seorang professor dalam bidang histologi dan pathologi di Sanaa University, di Yaman.

Ia menganalisa hasil potongan-potongan tulang tersebut dan menemui bahawa sel-sel pada jaringan tulang sulbi dapat bertahan terhadap pembakaran. Ternyata hanya sel-sel otot, sumsum, dan jaringan lemak saja yang terbakar. Sementara sel-sel tulang sulbi tidak berlaku apa-apa perubahan.

Percubaan yang diatas ini membuktikan bahwa, hadis itu benar. Tulang sulbi akan tetap ada. Tak dimakan tanah, tak hancur terbakar serta tahan pada kondisi apapun.

Luar biasa bukan? Itulah, hebatnya Allah. Jika kita gali ilmu-ilmu-Nya betapa kecilnya kita ini dihadapan Allah. Dunia saja ibarat butiran-butiran pasir. Bagaimana dengan kita yang lebih kecil daripada bumi?

Sungguh Allah itu Maha Besar dan Maha Mengetahui.

Lebih 1,400 tahun yang silam Nabi SAW sudah bersabda tentang tulang sulbi ini.Sudah terbukti!

Jadi, kenapa harus ragu lagi pada mukjizat Allah iaitu al-quran? :).

Semoga ilmu ini bermanfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan