Rabu, 18 Jun 2014

Kerana Allah Aku Bernikah

Haluu , sudah lama sih kita ngakk ketemuu, ecewahh . Speaking indon pulak itew xD
Apa khabar Encik Iman , Puan Takwa , baby Hati n hat so ever ? apa citaa ? moga kita semua sentiasa berada didalam lindungan Yang Maha Esa . insyaAllah ,  Ameen Allahumma Ameen. 
Baiklah , Warung kali ini kak yah nak cerita pasal seorang wali Allah.
dengaq lek lok nohh. siap kat bantala busuk n milo ais secawan xD
Rabiah Binti Ismail ialah seorang wanita ahli bidaah di negeri Syam.
Kesolehan beliau tidak kurang hebatnya jika dibandingkan dean Rabiah Al-Adawiyah di Basrah.

Selepas suaminya wafat , Rabiah meminang Ahmad bin Abi Al- Hawari , seorang ulama sufi dan hadis di Syam , tetapi Ahmad merasakan dia tidak dapat melaksanakan keajipan sebagai suami.

Kerana Beliau terlalu sibuk dengan ilmu dan ibadah sehingga tiada masa untuk isteri . 
Rabiah berkata ;

" aku pun sepertimu ,. aku terlalu sibuk memperbaiki diri . demi Allah , aku tidak menawarkan diriku kerana menginginkan dirimu. tetapi aku baru sahaja mewarisi harta yang sangat banyak daripada arwah suamiku. aku ingin agar engkau membelanjakan harta ini untuk orang orang soleh yang engkau kenali .. Dengan begitu ini menjadikan aku menuju ke jalan Allah. "
Namun Ahmad masih tidak dapat memutuskan untuk menerima tawaran ini. beliau berkata ;

" aku akan meminta izin dari guruku terlebih dahulu "

`
Apabila Ahmad menceritakan apa yang diucapkan oleh Rabiah kepadanya , gurunya yang tersangat alim tidak melarangnya berkahwin. beliau malah berkata ;

" Nikahilah ia , sesungguhnya dia ialah seorang wali Allah. apa yang dia katakan ialah ucapan orang orang as siddiq " 


Lalu Ahmad pun menikahinya , selepas berkahwin , saban hari ramai kenalannya yang soleh keluar masuk rumahnya untuk menjamu selera.
sabun dirumahnya selalu habis kerana sering digunakan mereka untuk membasuh tangan selepas ,makan.
Ahmad menceritakan :
" aku menikah dengan tiga orang isteri seklepas Rabiah. setiap hari beliau memasakkan makanan yang lazat buatku dan memberiku minyak wangi "
lalu ia berkata :
" pergilah kepada isteri isterimu dengan semangat dan penuh tenaga "
Diceritakan oleh Imam Al-Ghazali dalam Ihya ' ' ulum Al-Din
So , apo pongajaran yang buleh kito dapek daghi cito ni ? 
dogheh , apo dio ? hahahaha.
Pengajarannya ialah orang soleh berkahin bukan kerana ingin memuaskan nafsu syahat . sebaliknya mengharapkan diri mereka semakin dekat dann semakin dekat dengan Allah menerusi perkahinan tersebut. sebab itu perkahwinan mereka di penuhi dengan mawaddah warrahmah. 
jadikan lah kisah ini sebagai teladan . bukan keran nafsu semata semata yang menjadi teras utama perkahwinan seperti sekarang. nauzubillahiminzalikh..
okaylaa sekian sahaja celoteh dari kak yah kokodai xD 
nanti kan warung kak yah selepas ini. Assalammualaikum.
adiosss cha chin chaw xD
By :
Ukhti Nur Hidayah bt Amiruddin
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor
18 June 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan