Sabtu, 28 Jun 2014

Sangka Baik? Susah Bro

Sangka baik? Payah bebenor. Bila kita tengok orang baik, kita kata dia buat baik sebab nak tunjuk eksyen (baca: action). Kalau kita nampak dia muka ketat dan bercalar kita kata dia penjenayah bertaraf antarabangsa. Ada je yang kita nak kondem (baca: Aku tak tahu nak sebut macam mana benda alah ni. HaHaHa). Imam baca laju, kritik. Imam baca perlahan kritik. Semua dia nak kritik, ek eleh bro. Lu apahal. Mengalahkan juri Maharaja Lawak Mega pulak. "Saya bagi empat bintang..."
*****
Suka saya kongsikan kisah yang dikongsikan oleh Ustaz Nazrul Nasir al-Azhari[1] dengan sedikit pengolahan. Semoga Allah berkati kita semua. (^,^)V
 
 

KISAH SANGKA BAIK IMAM ABU HANIFAH

Al-Imam Abu Hanifah Bin Nu’man didatangi seorang lelaki. Dia bertanya kepada al-Imam: 

“Wahai Imam, apa pendapat kamu terhadap seseorang yang tidak langsung mengharapkan syurga, tidak takut kepada neraka, tidak takut kepada Allah, suka memakan bangkai, menunaikan solat tanpa rukuk dan sujud, bersaksi terhadap perkara yang dia sendiri tidak saksikan, membenci perkara yang hak, suka kepada fitnah, menjauhkan diri daripada rahmat, malah membenarkan perkataan Yahudi dan Nasrani?”

Al-Imam Abu Hanifah tersenyum dan meminta pandangan anak murid beliau. Anak murid Imam mengatakan sifat tersebut tentulah dia orang yang kafir. Namun lihat apa jawapan Imam Abu Hanifah, “Sesungguhnya lelaki yang bersifat seperti itu ialah seorang daripada wali Allah.”

Sebab apa? Imam Abu Hanifah terangkan satu persatu:

1.      Tidak berharap kepada syurga bermakna dia mengharapkan Tuhan pemilik syurga.
2.      Tidak takut kepada neraka bermakna dia hanya takutkan Tuhan pemilik neraka
3.      Dia tidak takut kepada Allah bermakna dia tidak takut Allah melakukan sesuatu yang tidak baik kepadanya.
4.      Dia suka memakan bangkai bermakna dia suka memakan ikan.
Baginda Nabi S.A.W bersabda:

“Airnya suci (air laut) dan bangkainya (ikan) halal.”[2]

5.      Dia solat tanpa rukuk dan sujud bermakna dia solat jenazah.
6.   Bersaksi terhadap perkara yang tidak dia saksikan bermakna dia bersaksi bahawa Allah Tuhan Semesta Alam dan Nabi Muhammad utusan Allah, sudah tentu dua perkara ini tidak dilihat oleh kita.
7.      Membenci kepada perkara yang hak. Hak bermaksud mati, perkara yang benar, pasti. Hanya dengan hidup, ibadah kepadaNya boleh diteruskan. Sebab itu dia membenci mati.
8.      Suka kepada fitnah pula ialah anak-anak dan harta.

Firman Allah di dalam surah al-Kahf (surah yang ke 18) pada ayat yang 46:
“Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan”

9.      Menjauhkan diri daripada rahmat bermakna hujan. Bukankah hujan itu rahmat?

Allah Subhanu Wa Ta’ala berfirman di dalam surah Al-‘Araf, surah yang ke 7 pada ayat yang ke 57:

“Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya).”


10.  Membenarkan kata Yahudi dan Nasrani pula sebagaimana di dalam ayat al-Quran, di dalam surah al-Baqarah (surah yang ke-2) pada ayat ke 113:

“Dan orang-orang Yahudi berkata: "Orang-orang Nasrani itu tidak mempunyai sesuatu pegangan (ugama yang benar)"; dan orang-orang Nasrani pula berkata: "Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan (ugama yang benar)"; padahal mereka membaca Kitab Suci masing-masing (Taurat dan Injil). Demikian juga orang-orang (musyrik dari kaum Jahiliyah) yang tidak berilmu pengetahuan, mengatakan seperti yang dikatakan oleh mereka itu. Maka Allah akan menghukum (mengadili) di antara mereka pada hari kiamat mengenai apa yang mereka berselisihan padanya.”

***
Sebab itu, nasihat saya yang bajet bagus ni. Kita tak perlu lah nak melabel orang ni sebagai golongan tertentu. Teringat jawaban TG Dzulkifli Mohd al-Bakri Hafizahullah ketika saya bertanya berkenaan golongan yang suka melabel sebagai golongan tertentu,

"...Jadi lebih baik kita menghormati, menyatakan: Semoga Allah merahmati mereka semua.

al-Ghazzali; Allah merahmati, Ibn Taimiyyah; Allah merahmati, Sheikh Abdul Qadir Jailani: Allah merahmati, Ibn Qayyim; Allah merahmati, Sheikh Abdul Wahab Sya'rani; Allah merahmati.

Saya kurang berseleralah dengan cara macam tu, kurang seronoklah dengan label melabel ni."[3]
 
Allahu'alam
 
 
Khadam Ilmu dan Ulama,
Al-Faqir Muhammad Irfan Bin Abdul Rani Bin Ismail Bin Abdullah al-Malaqawi al-Alami,
Shah Alam, 30 Rejab 1435

NOTA KAKI:

[1] Ustaz Mohd Nazrul Abdul Nasir (2013),Majalah Q&A 22: Anjung al-Atrak; Benarkah Dia Wali Allah? m/s 70-72. Selangor Darul Ehsan: Galeri Ilmu Sdn Bhd.
[2] Hadith Riwayat Abu Daud, al-Turmuzi, an-Nasaie, Ibn Majah dan Imam Ahmad Bin Hanbal. Al-Turmuzi berkata hadith ini hasan sahih.
[3] Baca penuh di sini [LINK]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan