Tajuk post ini agak gempak dimana kita akan bongkarkan antara kesilapan besar dalam bangsa kita. Walaupun bangsa kita sendiri, tetapi apabila sudah bercanggah dengan agama Islam, kita akan sokong dan bersama dengan Islam dan kita akan membantah bangsa kita.
Muqadimah
Islam adalah agama tauhid iaitu agama yang berasakan iman kepada keesaan Allah yang Maha Kuasa, maka ukuran sempurna atau tidaknya Islam seseorang adalah bergantung kepada kesempurnaan tauhidnya. Namun demikian, masih terdapat di kalangan sesetengah umat Islam yang belum benar-benar sempurna tauhid mereka. Ini adalah kerana mereka mencampur adukkan fahaman khurafat dalam akidah mereka yang bertentangan dengan dasar tauhid.
Orang Melayu kebanyakannya begitu mengambil berat dalam perkara-perkara yang berhubung dengan adat, sehingga ada pepatah Melayu yang menyatakan ‘Biar Mati Anak Jangan Mati Adat.’ Pepatah ini menunjukkan betapa kuat dan kukuhnya pegangan orangorang Melayu tentang adat istiadat mereka. Persoalannya golongan manakah yang mengadakan dan memperkenalkan adat istiadat dan perkara khurafat tersebut dan sejak bilakah mulanya adat istiadat dan perkara khurafat itu telah bertapak dalam masyarakat Melayu?
Persoalan yang lebih besar dan penting ialah adakah adat-istiadat yang diamalkan oleh orang-orang Melayu itu bertepatan dan selari dengan Hukum Syarak atau bertentangan sama sekali dengan Hukum Syarak? Amalan Khurafat ialah perbuatan atau perkara-perkara yang menyalahi hukum syarak yang masih terdapat dalam aktiviti masyarakat Melayu moden sehingga ke hari ini.
Kepercayaan yang telah kuat bertapak dan berakar umbi dalam masyarakat Melayu itu seolah-olah telah menjadi satu pegangan mesti dilakukan dalam majlis-majlis atau perayaan tertentu. Apakah maksud KHURAFAT? Khurafat adalah perkataan Arab yang di asaskan dari akar kata: خراف ات اف ةخر خرف
Dalam kamus al-Marbawi khurafat itu diberi makna cerita karut atau karut marut. Di dalam al-Munjid disebut: اف سده اخرف ة ق سد خرف ال م ضحك ال خرف حدي ث اف ة ال خر
Al-khurafat juga disebut sebagai ث حدي ال باطل ال قا ل مط
percakapan yang tidak betul sama sekali. Istilah khurafat telah diterima pakai di dalam masyarakat Melayu dan pada umumnya diketahui maksudnya kerana ianya semacam menjadi bahasa Melayu. Khurafat maksudnya kepercayaan karut yang direka-reka dan diadakan untuk membentuk suatu keyakinan tentang akan berlakunya baik atau buruk terhadap sesuatu kerja berpandukan kepada perbuatan dengan mentafsirkan kejadian itu akan membawa bala bencana atau membawa tuah keberuntungan.
Sebenarnya banyak perkara Khurafat yang dilakukan oleh masyarakat Melayu antara contohnya ialah apabila ada majlis perkahwinan. Begitu juga apabila ada sesuatu kematian, dan selepas kematian mesti diadakan kenduri masuk kubur, 3 hari (makan serabai), kenduri pecah perut pada hari ke 7, kenduri 40 hari iaitu ruh berpisah dengan waris dan kenduri 100 hari iaitu turun batu nisan dan bagi ruh itu memasuki dalam jemaahnya sebagai ahli kubur.
Perkara Khurafat yang menyeleweng dan bertentangan dengan syariat Islam ini adalah datang daripada Bomoh, Pawang, Bidan, Dukun, Guru latihan pertahanan diri, Mak Andam dan seumpamanya. Jadi apa antara contohnya?
1. Apabila Mendirikan Rumah Baru.
Antara Syarat dan adat Istiadat yang mesti di buat untuk mendirikan rumah baru ialah seperti menggantungkan buah kelapa muda di tiang seri rumah, menanam tahi besi/ emas/ perak/ tembaga pada setiap tiang seri rumah dan menepung tawar sebagai upacara memulih rumah tersebut. Acara-acara tersebut akan dilakukan oleh Bomoh, kononnya untuk mengelakkan daripada di ganggu oleh jin dan syaitan dan untuk mendapatkan kesejahteraan dan keselamatan kepada semua penghuni rumah tersebut.
Sebenarnya upacara tersebut tidak lebih daripada upacara menjamu jin dan tidak ada kena mengena dengan keselamatan dan kesejahteraan penghuni rumah itu.
2. Upacara Menurunkan Perahu/ Kapal yang baru ke laut.
Upacara ini di lakukan oleh Bomoh dengan harapan perahu/ kapal tersebut selamat daripada gangguan hantu laut dan sebagainya semasa belayar di lautan luas. Upacara dilakukan dengan perahu itu di pulihkan dengan jampi serapah dan mentera dengan menggunakan tepung tawar dan sebagainya. Sepatutnya mereka buat la doa selamat. Tapi buat yang sebaliknya sembuh jampi dan bacaan mantra. Seperti minta bantuan dari selain Allah.
3. Bila Mengandung/ Kelahiran bayi.
Sebelum ibu melahirkan anak, Bidan dijemput untuk mengadakan upacara lenggang perut. Semasa kelahiran bayi persiapan di buat dengan menyediakan kain kuning tujuh lapis, tilam dan bantal bewarna kuning serta pulut kuning dan putih. Duri di letakkan di bawah rumah supaya jangan di ganggu oleh hantu penanggal.
Sementara itu, pantang larang selepas bersalin pula adalah selama 45 hari. Ini semua tidak diajar oleh Nabi صلى الله عليه وسلم. Ini semua rekaan sahaja.
4. Adat meninggal dunia dan selepas kematian.
Semasa seseorang meninggal dunia Bomoh akan meletakkan gunting di atas mayat semasa baru meninggal dunia. Semasa hendak menghantar mayat ke kubur diadakan pula kenduri masuk kubur, selepas 7 hari kematian, diadakan kenduri pecah perut, selepas 14 hari di adakan kenduri makan serabai (sejenis kuih).
Kenduri 40 hari sebagai tanda ruh berpisah dari waris. Kenduri 100 hari sebagai kenduri turun batu nisan dan ruh si mati telah masuk ke dalam kumpulannya di alam kubur. Seharusnya memperbanyakkan sedekah bacaan ayat-ayat Al-Quran dengan apa cara sekalipun, asalkan tidak menyalahi syarak. Bagus kalau diniatkan pahala sedekah itu untuk disampaikan kepada ibu bapa yang telah mati daripada waris-warisnya yang masih hidup terutamanya anak-anak adalah digalakkan dalam Islam.
5. Susuk
Ini adalah botox cara lama untuk kekalkan kecantikkan atau mempertingkan lagi kecantikkannya. Bagi mereka yang belum tahu, susuk adalah perbuatan memasukkan bahan asing seperti emas, perak, berlian, besi, jarum ke dalam badan untuk memperoleh kelebihan tertentu, biasanya untuk menambah seri wajah bagi sentiasa nampak cantik, muda, menawan hati pasangan atau sesiapa sahaja. Bagaimanapun, pemakaian susuk melibatkan pantang-larang yang harus diikuti pemakai.
Pantang-larang tersebut seperti tidak boleh memakan beberapa jenis makanan seperti pisang tanduk, pisang abu, labu air, daun kelor atau tidak boleh melintas bawah ampaian kain atau lalu bawah tangga. Ini bergantung kepada jenis susuk. Jika pantang-larang dilanggar, ia menyebabkan susuk hilang kuasa dan yang paling dirisaukan, susuk boleh menjadi racun kepada si pemakai dan memakan diri.
Pengamal ilmu susuk akan memasang susuk di beberapa anggota badan pemakai. Ada memasang susuk di anggota badan selain muka dan malah ada yang dipasang pada alat sulit! Untuk pengetahuan, sebenarnya tiada barang fizikal dimasukkan ke dalam tubuh badan pemakai. Apabila pemakai melihat pengamal susuk memasukkan sesuatu ke dalam badan mereka, itu adalah sihir ilmu khayalan bagi meyakinkan pemakai bahawa logam berharga dimasukkan ke dalam badan mereka. Sihir ilmu khayalan adalah perbuatan syaitan dan iblis yang ingin menyesatkan manusia, agar pengamal ilmu susuk kelihatan hebat dan mempunyai kuasa istimewa.
Kaedah pemakaian susuk biasanya ada kaitan dengan amalan sihir melibatkan syaitan dan iblis. Apabila membabitkan sihir, pasti ada penyelewengan yang boleh merosakkan akidah seseorang Muslim. Walaupun didakwa mempunyai unsur Islam dan penggunaan ayat AlQuran, ini tidak boleh dijadikan alasan untuk menyatakan bahawa penggunaan susuk tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Demikianlah kecelaruan yang wujud dalam amalan kebatinan Melayu.
Allah memerintahkan setiap makhluk-Nya memohon pertolongan dan perlindungan hanya kepada-Nya dan tidak memohon kepada makhluk lain. Seperti firman Allah di dalam Surah Al-Fatihah ayat 4; “Hanya kepada Engkau tempat kami menyembah dan memohon pertolongan.” Kita sebagai hamba Allah harus sentiasa ingat bahawa syaitan tidak melakukan sesuatu, selain menyesatkan manusia supaya jauh daripada batasan Islam dan akhirnya menemani syaitan di neraka jahanam yang kekal selamanya akan seksaannya.
Amalan susuk adalah rahsia ilmu ghaib yang tidak didedahkan kepada umum untuk difahami. Amalan ilmu susuk ‘tidak masuk akal’ dan tidak dapat diterima akal fikiran yang waras seperti memasukkan berlian, serbuk emas, jarum emas dan sebagainya. Anggota badan yang sering dipasang susuk adalah kening, bawah dagu dan di muka seseorang sehingga menyebabkan wajah kelihatan cantik, manis, tidak awet muda dan tergoda siapa yang melihatnya.
Bagi lelaki pula susuk membuat pemakai menjadi kebal dan tenaga batin menjadi kuat. Apa yang jelas amalan susuk termasuk dalam kategori sihir, iaitu iblis. syaitan, atau jin dan amalan tersebut boleh menyebabkan seseorang itu syirik kepada Allah! Ketahuilah dosa syirik amat besar sehingga tidak mendapat keampunan Allah meskipun dengan bertaubat.
Allah memberi amaran, di dalam al-Quran bahawa syaitan adalah musuh nyata orang beriman. Ingatlah akan amaran Allah di dalam surah an-Nisa’ ayat 48; “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa selain (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barang siapa mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar."
6. Menggunakan tangkal azimat.
Pakai tangkal azimat dengan keyakinan tertentu seperti menjadi kebal, pelaris perniagaan, penolak bahaya, penyembuh penyakit, penggerun, penunduk musuh dan sebagainya. Keyakinan kepada azimat yang sedemikian boleh membawa kepada syirik terhadap Allah! Rasulullah صلى الله عليه وسلمmelarang keras amalan memakai tangkal azimat.
Di dalam sebuah hadith baginda yang bermaksud: “Sesungguhnya jampi mantera, tangkal azimat dan ilmu pengasih adalah syirik.“ [Sunan Abu Daud].
Ini adalah meminta kebaikan selain dari Allah sedangkan kebaikan tu hanya datang dari Allah! Kalau gunakan pewaris rezeki, kita minta benda itu yang beri rezeki dan bukan minta kepada Allah. Nauzubillah min zalik.
7. Mandi bunga untuk buang kecelakaan.
Ada yang percaya dengan mengamalkan amalan mandi bunga, seseorang itu akan lekas mendapat jodoh maka ini adalah khurafat. Percaya dengan mengamalkan amalan mandi bunga seseorang itu akan dapat terbuang kecelakaannya maka ini juga khurafat. Percaya dengan mengamalkan amalan mandi bunga rezekinya akan menjadi luas juga adalah khurafat bahkan akan jatuh hukumnya kepada syirik. Jatuh syirik kerana secara sedar meletakkan kebergantungannya kepada sesuatu selain Allah.
Ketahuilah, segala sesuatu telah ditetapkan Allah dengan ketetapan yang disebut taqdir termasuklah dalam soal jodoh, nasib dan rezeki. Seseorang yang masih belum berkahwin pada usia muda pada hakikatnya bukanlah disebabkan kerana ‘berat jodoh’ tetapi mungkin telah ditetapkan Allah jodohnya pada usia lewat. Seseorang yang sentiasa dirundung masalah pada hakikatnya bukanlah disebabkan kerana ‘nasib malang’ yang menyelubunginya tetapi mungkin Allah mahu mengajarnya tentang kesabaran.
Seseorang yang dalam kesempitan pada hakikatnya bukanlah disebabkan kerana rezekinya mahal tetapi mungkin saja Allah mahu mengajarnya tentang tawakal. Oleh itu, berbaik sangkalah dengan Allah.
8. Ketika sanding seperti renjis air dan beras.
Amalan yang sering dilakukan oleh bangsa kita adalah bila hari persandingan. Mereka akan renjis air dan tabur beras pada pengantin dengan percaya ia akan mendatangkan rezeki buat mereka. Tidak diajar oleh agama, malah agama mengajar kita untuk berdoa!
9. Ramal nasib.
Nabi صلى الله عليه وسلمbersabda, تأ م َن ا ى رافَ ا س ا َ ل َم ٍ َأ َى ا َن ف سل ب َل ل قَ َ س ت َ ل َر ب بَي ن ٌة الَ ى َيل ةَ ل “Barangsiapa yang mendatangi tukang ramal, maka solatnya selama 40 hari tidak diterima.” [HR. Muslim no. 2230].
Ini cuma sekadar membaca sahaja. Maksud tidak diterima solatnya selama 40 hari dijelaskan oleh ulama seperti An Nawawi: “Adapun maksud tidak diterima solatnya adalah orang tersebut tidak mendapatkan pahala. Namun solat yang ia lakukan tetap dianggap dapat menggugurkan kewajiban solatnya dan ia tidak perlu untuk mengulangi solatnya.” [Syarh Muslim, 14: 227].
Dalam hadis lain, “Barangsiapa yang mendatangi dukun atau tukang ramal, lalu ia membenarkannya, maka ia bererti telah kufur pada Al Qur’an yang telah diturunkan pada Muhammad.” [HR. Ahmad no. 9532, hasan].
Tapi ulama juga kata, “Namun jika seseorang membaca ramalan tadi untuk membantah dan membongkar kedustaannya, semacam ini termasuk yang diperintahkan bahkan dapat dinilai wajib. [Al Qoulul Mufid ‘ala Kitabit Tauhid, 1: 330].
Bomoh yang tukang tilik adalah haram untuk kita jumpa untuk menilik nasib kita. Zaman sekarang ada zodiak dan horoskop, itu pun kena berhati-hati, sebab itu pun termasuk dalam menilik nasib.
10. Mempunyai kepercayaan yang khurafat.
Melayu pun banyak kepercayaan yang tidak masuk akal dan tentangan dengan agama. Mereka percaya jika buat sesuatu perkara akan mendapat kemudaratan, ataupun kebaikan, ataupun dapat beritahu tentang masa hadapan.
Contohnya:
i) Kupu-kupu datang maknanya akan ada orang datang.
ii) Gambar berbingkai yang jatuh maknanya orang dalam gambar tersebut akan mendapat musibah. iii) Korek pensil dibahagian depan dan belakang akan mati ibu bapanya.
11. Mempercayai sesuatu tarikh yang boleh mendatangkan malang.
Kepercayaan khurafat yang lain ialah mempercayai hari-hari tertentu contohnya hari rabu boleh mendatangkan keburukan kepada sesuatu pekerjaan seperti majlis kahwin, majlis pelancaran atau perasmian sesuatu program. Disebabkan yakin kepada kecelakaan harihari tersebut, maka terdapat di kalangan sesetengah masyarakat kita terpaksa menangguh atau melewatkan sesuatu pekerjaan. Sesungguhnya semua hari adalah baik dan boleh dilaksanakan apa juga pekerjaan.
Mutakhir ini kita dapati segelintir masyarakat mula mempercayai bintang dan angka-angka tertentu yang didakwa boleh membawa tuah dan keberkatan. Justeru, ada yang sanggup membelanjakan puluhan ribu ringgit membeli nombor-nombor tertentu seperti nombor pendaftaran kenderaan yang diyakini boleh membawa tuah.
Demikian juga kepercayaan kepada bintang-bintang yang dihubungkan dengan tarikh kelahiran seseorang sehingga dijadikan ukuran untuk memilih pasangan hidup. Kesemua ini adalah kepercayaan karut marut yang jelas bertentangan dengan akidah.
Contoh: ‘Friday 13’ atau angka 13 membawa nasib malang.
12. SMS Atau Surat Berantai.
Tercetus daripada kemajuaan teknologi yang dikecapi oleh masyarakat masa kini. Mungkin ramai dalam kalangan kita yang tidak perasan, terlepas pandang dan tidak mengambil berat perkara ini membentuk amalan ini mempunyai unsur-unsur khurafat yang amat halus. Jika kita selidiki setiap surat berantai atau SMS berantai tapi sebaliknya pula di akhir helaian atau pun SMS.
Contoh pengakhiran suatu SMS atau surat berantai lebih kurang begini: “Kalau tidak kongsi, anda akan mati. Jika kongsi, anda akan dapat kebaikan.” Justeru, orang yang menerima SMS atau surat tersebut pun terpedaya dan menyebarkannnya.
Dia percaya mesej ini boleh beri kebaikan dan mudarat. Bukankah Allah sahaja yang mampu beri kebaikan dan mudarat? Namun itu bukanlah persoalannya utamanya, persoalannya di sini mereka yang mempercayai perkara ini telah dipesongkan akidahnya. Susunan ayat seperti di atas telah mengalihkan keyakinan mereka daripada Maha Pencipta secara halus.
Jadi kita mohon kepada Allah supaya selamatkan kita dari perkara yang khurafat dan dosa syrik. Nauzubillah! Wallahualam.
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُُ
BalasPadamTeam tazkirah,
Saya ingin mengajukan satu soalan mengenai perubatan dalam islam. Benarkah seseorang tukang rawat/tok guru/ustaz boleh berhubung dengan panglima2 dengan tujuan untuk memberitahu masalah atau sesuatu perkara yg tidak baik yg dilakukan oleh pesakit yg dirawat dengan cara memanggil panglima tersebut masuk kedalam badan mereka lalu yg berkata2 itu nnt kononya panglima tersebut? Terima kasih