Sabtu, 21 Disember 2013

"Aku nak pakai tudung"


"Aku nak pakai tudung"
"Kau nak pakai tudung atau nak tutup aurat?"
"Apa bezanya?"
"Ada beza. Allah suruh tutup aurat. Bukannya pakai tudung. Tudung itu salah satu benda yang diperlukan untuk kita sempurnakan penutupan aurat. Kau nak tutup rambut guna alas meja pun boleh. Tutup aurat pula bagi perempuan macam kita. Kita kena tutup semuanya kecuali tapak tangan dgn muka."
"Jadi maknanya aku kena pakai tudung labuh macam kau ke?"
"Kau tak perlu pakai tudung labuh sampai cecah tanah sapu lantai untuk tutup aurat. Cukup kau labuhkan tudung tak dedah dada. Jangan buat sanggul tinggi tinggi tu. Jangan nak pakai tudung jarang jarang tu."
"Jadi aku kena pakai baju besar besar?"
"Iya. Jangan sampai nampak bentuk tubuh kau."
"Tak panas ke? Semua benda nak kena labuh labuh."
"Kenapa? Kalau pakai singkat singkat ni boleh buatkan kita sejuk ke? Bahkan boleh rosakkan kulit bila asyik kena panas, kena asap. Dah membzair duit kau nak kena buat rawatan mahal mahal untuk cantikkan balik kulit kau"
"Tapi, kalau aku pakai labuh labuh ni kawan kawan aku mesti taknak kawan aku dah"
"*Senyum* Sahabat yang baik akan bahagia bila sahabat dia jadi lebih baik. Sahabat yang tak baik akan melarang kita buat baik. Kalau betul mereka sahabat yang baik. Mereka akan terima perubahan kau. Dan, kalau mereka pergi sekalipun dari hidup kau. Allah pasti akan hantar sahabat yg baik untuk kau. Allah takkan biarkan kau berdakwah, berhijrah seorang diri terkontang kanting."
"Tapi aku suka kawan dengan mereka"
"Allah pernah berfirman : ".....Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu..." (Al Baqarah:216). Percaya pada Allah. Percaya pada rancangan Allah. Tapi aku mahu pesan, kalau sahabat itu tidak menjauhkan diri dari kau. Kau jangan jauhkan diri dari mereka. Jangan pernah rasa kau lagi baik dari sesiapa pun. Kalau kita asyik tinggal dan pinggirkan orang yang bermasalah. Bila masa orang orang itu dapat ditarbiah dan diberi dakwah? "
"InsyaAllah, Terima kasih weh *peluk*"
"*peluk* sama sama*
....................................................................................................................................................
Jaga aurat supaya segalanya terjaga. Jangan biarkan tubuh kita dilihat oleh ramai orang. Apa lagi yang special untuk suami nanti? Fikir. Tindakan kita hari ini memberi kesan pada diri kita esok. 
Mungkin hari ini ada yang baru mula pakai tudung, baru mula pakai baju labuh, tudung labuh, stokin. Mungkin hari ini ada yang baru mula solat lima waktu. Mungkin hari ini ada yang baru pasang niat nak berubah.
Teruskan. Jangan undur ke belakang lagi. Tinggalkan semua sejarah hitam. Biarkan ia jadi pengajaran.
Semoga bermanfaat. Assalamualaikum
Sir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan