Jumaat, 3 Januari 2014

Makna 2014



Alhamdulillah hari ni ana masih diberi kesempatan nak post kat blog team tazkirah ni. asiff sangat sebab ana lambat post, kalau ikut duty ana post semalam. tapi bulan ni ana busy. jadi ana minta izin nak post lewat, Alhamdulillah diberi keizinan. 

ana bukanlah nak berpolitik. tajuk ni memang nampak macam politik semata, tapi seriously ana tak akan masukkan bab politik dalam tajuk ni. jadi dan banyak sangat ana membebel, ana pun mulakan.



makna 2014 adalah mati semakin mendekat. kenapa ana cakap macam ni? sebab bila umur kita semakin meningkat, mati semakin dekat. memang mati tak kenal usia. tapi bila kita masih hidup masa muda, sudah tentu kita akan mati pada usia tua. kalau yang mati masa muda tu lainlah ceritanya. 

"Kullu nafsin zaaiqatul maut."-Setiap yang hidup pasti akan merasai mati.

Tak kisahlah kita mati bila. masa muda atau masa tua. semua itu ditangan Allah. semua itu kerja Allah. kerja kita adalah beribadah cari pahala sebab pahala adalah tiket nak ke sorga yang abadi. kalau kita takde tiket macam mana nak masuk? tak gitu? haa jom beribadah walaupun sikit. bak kata pepatah 'sikit sikit lama-lama jadi bukit'. jadikan pepatah tu as kata-kata semangat. biar kita semangat nak beribadah. takde lah malas sentiasa. 

selain itu, ingat mati selalu. biar kita tambahkan ibadah. biar iman kita melambung kelangit dan tak akan pernah turun. macam masuk bab mati pulak kan? 

"Ingat mati sebaik-baik motivasi,
Ingat kekasih hati umpama makan roti basi."

boleh lah ye kalau ana melencong sikit kepada bab mati ni? sebab kita kena selalu bersedia untuk mati. macam mana nak bersedia? adakah kena beli keranda? beli kain kafan? gali kubur siap-siap? tak perlu. kita cuma perlu tambah pahala menuju barzakh. walaupun kita semua dah tahu soalan kat kubur nanti,tapi pasti boleh jawab? walau kita dah hafal jawapan dia, pasti boleh jawab? kalau amal tak ada, jangan harap. walaupun kau dah hafal 100%

sekian, ini sahaja daripada ana. Assalamualaikum wa ilal liqa'

Penulis; Fitri Nabihah

1 ulasan: