Jumaat, 24 Januari 2014

Wanita di dunia ini lebih baik daripada bidadari




Assalamualaikum. Pada zaman Rasulullah dahulu;
Ummu Salamah bertanya kepada Rasulullah: Wahai Rasulullah adakah wanita di dunia ini lebih baik daripada bidadari?
Rasulullah menjawab: Ya. Wanita di dunia ini lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.
Ummu Salamah bertanya lagi: Apakah maksud kamu ya Rasulullah?
Baginda SAW pun berkata: Dengan solat, puasa dan ibadah mereka, Allah akan memberikan ganjaran dengan memasangkan kepada mereka wajah yang bercahaya, jasad mereka dipakaikan dengan sutera, berpakaian warna hijau serta memakai perhiasan yang berwarna kuning. {Riwayat At-Thabrani}
Jadi, wahai bakal syurga sekalian, dari dulu lagi Rasulullah dah menyatakan bahawa wanita itu lebih baik daripada bidadari.
Sabda Rasulullah: Harta yang paling bernilai di dunia ini adalah wanita solehah. {HR Muslim}

seorang wanita solehah bersamaan 1000 lelaki soleh. Dahsyat kan? Sangat dahsyat ya.
Allah berfirman: Wahai nabi, nasihatilah isteri-isteri kamu, anak perempuan kamu serta perempuan-perempuan yang beriman supaya mereka melabuhkan pakaian mereka hingga menutupi aurat mereka (ketika mereka keluar). Supaya mereka lebih dikenali (wanita yang baik). Maka dengan itu mereka tidak akan diganggu. Dan ingatlah, Allah itu maha pengampun dan pengasih. {Surah Al-Anfal:59}
Jadi, apa bekal kita menuju ke syurga? Apa bekalan kita nak masuk kubur? Apa bekalan kita nak menghadap Allah Azza Wa Jalla? Apa? Tumbok dada, tanya iman.
Penulis; @FitriNabihah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan